Travelog ke Victoria - Vancouver, Kanada (summer 2019) - Part 1

by - Wednesday, August 21, 2019

Cuti musim panas sudah bermula...

Anak-anak sudah mula bertanya tentang percutian...

Kami memang merancang untuk bercuti ke Vancouver,  Kanada.

Sebenarnya saya dan suami sudah book hotel untuk 2 tempat.  3 hari di Victoria, 3 hari di Vancouver.  Dan, kami bercadang untuk memandu sendiri ke Vancouver.

Namun, alhamdullilah... permohonan untuk pulang bercuti ke Malaysia telah dipersetujui oleh pihak dari HQ (pejabat suami).  Maka, kami telah bertukar plan asal.

Pada pagi Sabtu jam 4 pagi, kami memandu ke Lapangan Terbang Northwest Terrace-Kitimat dan park kereta kami di situ.  Kami ambil keputusan untuk park sahaja kereta di kawasan meletak kereta di airport.  Lebih selamat.  Lagipun, perkhidmatan teksi dari rumah ke airport sudah ditamatkan.

Saya bersyukur sekurang-kurangnya kami sudah jimat belanja penerbangan ke Vancouver.  Teringin nak berjalan ke Vancouver selalu tetapi tiket flight sahaja untuk kami berempat sudah RM 2 ribu lebih.

Sampai di Vancouver Airport.  Kami terus keluar dari Airport untuk menunggu bas shuttle yang akan membawa kami ke syarikat kereta sewa.  Kami sewa dengan discountcar.com selama kami di Vancouver dan Victoria.  Urusan hampir 2 jam baru selesai di sini.  Memang ramai sangat orang masa kami sampai di situ.  Walaupun hanya untuk mengambil kunci kerana kami sudah membuat 'booking' 2 minggu lebih awal.  Selepas dapat kunci kereta, kami terus memandu KIA (6 seat) ke Vancouver Island (Victoria).

Sampai di BCFerries Port, kami beli 4 keping tiket. Harga seperti pada gambar di bawah.  Perjalanan dari Vancouver Port ke Victoria mengambil masa selama 90 minit.  Satu pengalaman yang cukup cantik dan mengagumkan.  Semasa dalam perjalanan, saya dapat melihat satu kawasan bagaimana sempadan antara air masin dan air tawar yang mana airnya tidak bergabung.  Subhanallah.😃

Sampai sahaja di Victoria, kami terus ke rumah persinggahan kami di Uptown.  Kami bermalam di Days Inn by Wyndham Victoria Uptown.  Boleh book di Airbnb.com. Harganya lebih murah berbanding Days Inn Downtown.  Lagipun tidak jauh untuk ke Downtown. Hanya mengambil masa 10 minit sahaja.  Saya berpuas hati dengan hotel ini.

Sedikit tentang Victoria.  Victoria merupakan salah satu daerah yang terletak di Vancouver Island.  Ia merupakan pusat pentadbiran kerajaan British Columbia, Kanada.  Banyak terdapat bangunan yang klasik dan unik di sini.

Pada hari pertama, kami hanya mencari makanan untuk di masak di hotel.  Lagipun anak-anak sudah kepenatan kerana dari jam 4 pagi di Kitimat sampai jam 5 petang baru sampai di Days Inn.  Bayangkan jauh kan perjalanan kami.

InsyaAllah saya akan ceritakan yang seterusnya di Part 2...

To be continue....

syarikat discountcar.com

Cara bayaran seperti bayaran tol